ASID URIK





Sekilas pandang tentang Gout dan Hyperuricemia (peningkatan paras asid urik dalam darah)
  • Gout arthritis yang menyakitkan adalah disebabkan oleh pemendapan asid urik yang membentuk kristal di tisu-tisu sendi.
  • Risiko untuk menghidap gout dan peningkatan paras asid urik dalam darah (hyperuricemia) selalunya dikaitkan dengan faktor warisan.
  • Gout dan hyperuricemia boleh menjadi semakin buruk dengan kegemukan, pertambahan berat badan, pengambilan alkohol, tekanan darah tinggi, fungsi buah pinggang yang tidak normal dan beberapa ubat-ubatan.
  • Serangan Gout arthritis akan menjadi lebih parah dengan dehidrasi, kecederaan, demam, makan terlalu banyak, pengambilan alkohol yang berlebihan, pembedahan dan sebarang kesan trauma.
  • Ujian diagnostik yang paling berkesan terhadap gout adalah dengan mengenalpasti kristal yang berada di sendi, cairan tubuh dan juga di tisu.
  • Rawatan bagi serangan gout sendi adalah berlainan dari rawatan bagi hyperuricemia. Terdapat dua konsep yang sangat mustahak bagi merawat gout. Pertama, adalah dikira sangat mustahak dan kritikal untuk menghilangkan radang yang teruk pada mana-mana bahagian yang diserang. Kedua, adalah sangat penting untuk memikirkan rawatan jangka panjang, bagi mengelak risiko serangan berulang gout dan pemendapan kristal tophi gout.
Ciri Wajib
Pesakit yang menghidap gout mengalami peningkatan aras asid urik atau masalah penyingkiran asid urik, atau gabungan kedua-duanya sekali. Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin. Badan kita yang sihat lumrahnya membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin). Namun bagi penghidap gout, asid urik yang berlebihan tidak dapat dibuang dan berkumpul di dalam sendi.
Aras asid urik yang tinggi dikaitkan dengan usia, obesiti, Hiperlipidemia Jenis IV, kencing manis, penyakit jantung iskemia, dan darah tinggi. Kadang-kala, gout merupakan penyakit keturunan.

0 comments:

Post a Comment